DZIELIMY SIĘ WIEDZĄ
2 września 2022
Analiza danych biznesowych z wykorzystaniem narzędzia Comarch BI Point
Z artykułu dowiesz się, m.in.:
- jakie są główne funkcjonalności rozwiązania Comarch BI Point,
- jakie korzyści dla przedsiębiorstwa niesie ze sobą korzystanie z rozwiązań analitycznych.
Rozwiązanie Comarch BI Point to narzędzie klasy Business Intelligence, które pozwala na przygotowanie raportów oraz analiz w oparciu o dane pochodzące z różnych źródeł.
W ramach tego narzędzia przedsiębiorstwo ma możliwość gromadzenia danych z różnych obszarów swojej firmy w jednym miejscu. Wieloźródłowość rozwiązania to jedna z podstawowych zalet Comarch BI Point. Kolejną zaletą o jakiej należy wspomnieć jest przystępna wizualizacja danych, na podstawie której kadra zarządzająca może podejmować kluczowe decyzje.
W ramach narzędzia Comarch BI Point przedsiębiorstwo ma możliwość gromadzenia danych z różnych obszarów firmy w jednym miejscu.
Szybki dostęp do informacji
Nawet największe zbiory danych przetworzone i zwizualizowane w nieodpowiedni sposób, nie pozwolą na szybkie i precyzyjne podejmowanie decyzji. Comarch BI Point to narzędzie, które nie wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej od końcowych użytkowników, co pozwala na intuicyjne tworzenie dedykowanych raportów i dashboardów. Podobnie jak inne rozwiązania producenta Comarch narzędzie Comarch BI Point działa w oparciu o mechanizm drag & drop.
Wizualizacja danych
Do zasadniczych cech rozwiązania Comarch BI Point należy przystępna wizualizacja danych biznesowych. Dane biznesowe mogą być wizualizowane z wykorzystaniem:
- wykresów,
- tabel,
- wskaźników,
- map,
- własnych schematów,
- obrazów.
Użytkownik dodatkowo ma możliwość dostosowania powyższych form wizualizacji danych poprzez wybór różnych typów wykresów, wizualizacji kolorystycznej czy formatów.
Sortowanie i filtrowanie danych
Zaawansowane filtry pozwalają na elastyczną pracę z danymi, a także dostosowanie zakresu wyświetlanych informacji biznesowych poszczególnym użytkownikom.
Różne typy i wieloźródłowość danych
Na potrzeby tworzenia analiz opierających się na większej liczbie źródeł danych została stworzona opcja wieloźródłowości. Wieloźródłowość umożliwia przygotowanie modelu danych z różnych źródeł takich jak:
- SQL,
- CSV/EXCEL,
- OLAP,
- BIGDATA,
- ODBC.
Oprócz tego narzędzie daje możliwość łączenia danych z kilku źródeł, po to aby model zasilany informacjami z kilku miejsc mógł zwiększać perspektywę raportowania. Funkcjonalność wieloźródłowości znajduje zastosowanie głównie w przedsiębiorstwach o strukturze wielofirmowej, gdzie poszczególne firmy są ze sobą powiązane.
Funkcjonalność wieloźródłowości znajduje zastosowanie głównie w przedsiębiorstwach o strukturze wielofirmowej, gdzie poszczególne firmy są ze sobą powiązane.
Wieloźródłowość pozwala w łatwy sposób stworzyć analizy dotyczące danych z różnych obszarów np. z obszaru sprzedaży wielu podmiotów, jak również tworzyć analizy dla każdego podmiotu osobno.
Możliwości Comarch BI Point w ramach wieloźródłowości:
- Definiowanie połączeń do różnego typu źródeł danych (bazy danych, OLAP, csv/xls, Big Data)
- Łączenie i modelowanie danych pochodzących z różnych obszarów lub też zupełnie zewnętrznych źródeł danych
- Kreowanie przebiegu procesu łączenia, budowy modelu danych, tworzenia miar wyliczanych, hierarchii czasowych i innych
- Tworzenie harmonogramów przetwarzania pobieranie danych z bazy/ftp o określonych porach, odciążenie systemów źródłowych
Raporty standardowe i niestandardowe
W ramach rozwiązania Comarch BI Point dostępnych jest kilkadziesiąt standardowych raportów z różnych obszarów. Jednym z obszarów w ramach którego dostępne są standardowe raporty jest sprzedaż. W ramach tego obszaru dostępnych jest kilkanaście standardowych raportów, poniżej kilka z nich:
- Trend sprzedaży miesięcznie
- Trend Sprzedaży kwartalnie
- Trend sprzedaży miesięcznie w podziale na produkty
- Sprzedaż produktów dla kontrahenta
- Sprzedaż produktu dla kontrahentów
- Średni przychód i marża na produkcie
- Sprzedaż w podziale na kategorie kontrahentów
- Sprzedaż w podziale na kategorie ogólne i szczegółowe
- Sprzedaż w podziale na magazyny
- Sprzedaż w regionach
- Top 10 kontrahentów według wartości sprzedaży
- Top 10 produktów według wartości sprzedaży
- Top 10 produktów według marży
- Cykl życia informacje ogólne
- Udział grup produktów w sprzedaży
- Udział grup kontrahentów w sprzedaży
- Sprzedaż dla opiekunów kontrahentów
- Średnie ceny dla kontrahentów
Jednym z obszarów w ramach którego dostępne są standardowe raporty jest sprzedaż.
Analogicznie do obszaru sprzedaży występuje wiele innych obszarów biznesowych w ramach których znajdują się standardowe raporty takich jak: zakupy, księgowość, rejestry VAT, kadry i płace, magazyn, produkcja itd.
Comarch BI Point jest idealnym narzędziem przeznaczonym dla analitycznych pracowników firmy. System umożliwia tworzenie merytorycznych, a jednocześnie czytelnych dashboardów menadżerskich będących na wysokim stopniu złożoności. Ze względu na to, że aplikacja działa w przeglądarce internetowej, możliwe jest udostępnianie raportów innym pracownikom.
Główną korzyścią rozwiązania jest zebranie danych z wielu źródeł w jednym miejscu z możliwością zwizualizowania ich w czytelnej postaci.